Plakat
  Plakat
Plakat
Plakat


Osnovne osobine plakata

Plakati su sačinjeni od slika, boje, linija, simbola i riječi. Svrha plakata određuje koje ćete elemente upotrijebiti. Primjer učinkovitih plakata su propagandni plakati iz vremena Prvog i Drugog svjetskog rata koji su bili osmišljeni da potaknu čitatelje da osjećaju umjesto da misle. Koristili su snažne slike i vrlo malo riječi — npr. „Zidovi imaju uši” ili „Tvoja te zemlja treba”.

Propagandni se plakati, posebno oni koji su osmišljeni s namjerom da nametnu priznatu marku (brand), brand image, mogu potpuno osloniti na sliku ili logotip i ime marke, koristeći se činjenicom da je potrošač već upoznat s proizvodom.

Prenesite svoju poruku
Pretpostavimo da Vaš plakat treba prenijeti detaljnije podatke. Trebao bi sadržavati:
  • jasno i veliko zaglavlje koje se može pročitati izdaleka i u kojemu je jasno sadržana Vaša poruka
  • snažne slike, snažnih boja i ilustracije
  • popratni tekst s dodatnim podatcima
  • praktične detalje koji vode čitatelja korak dalje, npr. gdje kupiti ulaznice.

Aplikacija za obradu teksta ili paketi za stolno izdavaštvo su danas dovoljno snažni da lako možete postići značajne učinke, ali je isto tako lako i pretjerati u dizajnu pa Vaš plakat može postati neuredan i natrpan.

Isplanirajte sadržaj plakata

Budite jasni. Želite li da čitatelji kupe ulaznicu, posjete internetsku stranicu ili poslušaju radijsku emisiju?

Zapišite tri ili četiri najvažnije sastavnice Vašeg plakata. Ukoliko ste u nedoumici, odgovorite na pitanja: „Što? Kada? Gdje?” i po mogućnosti „Zašto?” i „Kako?”

Načinite skicu plakata gdje ćete odrediti:
  • usmjerenje plakata (portret ili pejzaž)
  • položaj zaglavlja — zaglavlje ne mora biti na vrhu plakata. Može biti i na dnu ili okomito na lijevoj ili desnoj strani plakata.
  • odabir boja
  • podatke o kontaktu.
Sada odlučite
  • Izgled plakata. Ne morate sve centrirati — iskoristite cijelu stranicu. Zamislite da je stranica podijeljena na pet ili šest kvadrata različite veličine koje po želji možete razmjestiti po papiru sve dok ne dobijete uravnoteženu strukturu.
  • Želite li jedan dominantan grafički element ili nekoliko manjih? Smjestite ih na željeno mjesto na stranici.
  • Gdje će ići dodatan tekst i hoće li biti u jednom velikom ili više manjih dijelova?
Tekst
  • ne upotrjebljavajte više od dva fonta, u suprotnome bi plakat mogao izgledati neuredno i natrpano
  • za naslov upotrijebite malo riječi
  • neka Vam je naslov napisan tako da se može vidjeti iz daljine. Neka bude što je moguće veći, ali opet ne toliko da morate razdvajati slogove riječi. Ako ste za naslov odabrali grafiku, imate više slobode u odabiru njegova položaja
  • ako upotrjebljavate tekst kako biste prenijeli detaljne informacije, iznesite ga jasno, po mogućnosti upotrijebite grafičke oznake
  • Vaš tekst ne mora biti crne boje, možete upotrijebiti koju god boju želite.
Grafika

Pažljivo razmislite o vrsti grafike koju ćete upotrijebiti. Sjajne fotografije, grafikoni, dijagrami, likovi iz crtića — sve ima svoju svrhu i snagu.

Grafika bi trebala:
  • uvijek surađivati s tekstom jer slika naglašava poruku riječi
  • biti snažna i jednostavna. Obratite pažnju na obrube.
  • doprinijeti ozračju plakata (mračan plakat za film strave, jasan i jednostavan plakat za događaj humanitarnog karaktera).
Boja
  • neka Vam boja nije mutna
  • boje moraju biti kompatibilne osim ako želite da su boje u suprotnosti kako biste privukli pozornost na plakat
  • ograničite broj boja.

Učite iz primjera koje svakodnevno vidite oko sebe. Pažljivo gledajte plakate, proučavajte njihov dizajn i učinkovitost. Posebno ćete snažne primjere pronaći u mnogim povijesnim knjigama dvadesetoga stoljeća.

Propagandna poruka
Propagandna poruka (PP) prema prof. Sudaru jest svaka vrsta poticanja i obavijesti o proizvodima ili uslugama upućenih putem različitih prijenosnika gospodarske propagande (oglašivanja). Da bi obavila svoju ulogu, propagandna poruka mora biti prilagođena onome kome je i upućena.

Najstariji tekst propagandne poruke je pronađen među iskopinama na tlu egipatskoga grada Memfisa, a glasio je „Uđite pod moj krov. Ja, Renos s Krete, po volji bogova, tumačim vaše snove.”

U propagandna se sredstva ubrajaju:
  • oglas
  • propagandna reportaža
  • poslovno pismo
  • letak
  • prospekt
  • katalog
  • plakat
  • brošura
  • revija
  • propagandni film
  • druga projekcijska i akustična propagandna sredstva (slogan, pjesma, govor).
Reklama označava oglašivanje izvikivanjem (lat. reclamare = vikati, izvikivati), što je nekad bio lažni, sajamski oblik predstavljanja robe pa ga stručni krugovi napuštaju i zamjenjuju izrazom „gospodarska propaganda (oglašivanje)” ili „propagandna poruka”, ovisno o kontekstu.