Kurikulum Karmen Sadaić
Kurikulum
Kurikulum
Kurikulum je sustav postupaka učenja i poučavanja zasnovanih na definiranim i operacionaliziranim ciljevima učenja. Nekoliko je osnovnih elemenata kurikuluma.
Ciljevi
Sadržaji
Strategije
Situacije
Vrjednovanje
Ciljevi
Ciljevi
Cilj je izražena namjera, iskaz očekivanja i djelotvornosti odgojno-obrazovnog procesa.
Odgovara na pitanje što trebamo/želimo postići ostvarenjem nastavnog susreta/sata/situacije?

Ostvarenje mora biti mjerljivo nekim od oblika, postupaka i instrumenata vrjednovanja. Ono se provodi na kraju sata, ili na kraju neke druge vremenske ili sadržajne jedinice.

Cilj konkretiziramo nizom zadataka koji će nam pomoći u ostvarenju didaktičke namjere: zadatci su razrada postupaka ka ostvarenju cilja.

Sadržaji
Nastavni sadržaji
Nastavni sadržaji predstavljaju činjenice, pojmove, zakone i teorije pojedinih znanstvenih područja; specifični i opći postupci, načini rada; etičke vrijednosti i norme.

Sadržaji su osnova za iskustva, doživljaje i aktivnosti koje valja organizirati da bismo ostvarili nastavne ciljeve.

Sadržaj opisujemo opsegom i dubinom.

Opseg predstavlja obim sadržaja koji će biti obrađeni nastavom, a dubina predstavlja do kojeg nivoa detalja će sadržaj biti obrađen. Dubina i opseg moraju biti usklađeni s dobi učenika.

Strategije
Nastavna strategija je umijeće pripreme i vođenja, uporabe prikladnih postupaka, metoda, oblika interakcije, medija i tehnologije kako bi se ostvarili nastavni ciljevi. Istražuje i propituje najdjelotvornija rješenja.
U nastavnom procesu djelujemo iz dva temeljna sustava strategija:
  1. strategije odgoja
  2. strategije obrazovanja.
Strategije
STRATEGIJE ODGOJA su:
  • strategija egzistencije
  • strategija socijalizacije
  • strategija individuacije.
STRATEGIJE OBRAZOVANJA su:
  • strategije poučavanja i učenja otkrivanjem
  • strategije doživljavanja i izražavanja
  • strategije vježbanja
  • strategije stvaranja.
Situacije
Nastavne situacije
Situacije su ostvarenje planiranih sadržaja i aktivnosti.

Primjerena nastavna situacija osigurava djelotvornu dinamiku nastavnog procesa.

Za odgovarajuću nastavnu situaciju planiramo
  • etape nastavnog procesa
  • oblike rada i nastavne metode
  • socijalne oblike (oblike interakcije)
  • odgojno-obrazovne strategije.
Situacije
U planiranju nastavne situacije vodimo računa o
  • potrebama i interesima, očekivanjima učenika
  • odgojno obrazovnoj ekologiji
  • raspoloživim medijima i tehnologiji
  • odgojno-obrazovnoj klimi
i naročito o
  • kompetencijama nastavnika.
Vrjednovanje
Vrjednovanje
Vrjednovanje je proces kojim se utvrđuje stupanj i kvaliteta ostvarenja postavljenog cilja.
Vrjednovanje može biti:
  • vanjsko (subjekti izvan škole)
  • unutarnje
  • samovrjednovanje.

Vrjednovanje realiziramo s različitim ciljevima i postupcima.

Vrjednovanje
Praćenje usvajanja i napredovanja može biti:
  • formativno, za praćenje usvojenosti tijekom procesa učenja
  • sumativno, za procjenu uspješnosti procesa učenja
  • analitičko, sintetičko ili kombinirano, za procjenjivanje i vrjednovanje odgojnih i obrazovnih komponenti učenja.
Ocjenjivanje može biti:
  • opisno, s namjerom opisa dostignuća i opisa napretka ili poteškoća
  • brojčano, kao brojčani izraz uspješnosti.

Kvalitetno vrjednovanje i ocjenjivanje nam omogućuje individualno usmjeravanje učenika te vođenje i prilagodbu odgojno-obrazovnog procesa.

Vodič napisala Karmen Sadaić, pedagoginja. Izvori podataka.

Vodič izradila Emina Grmić, prof. Ilustracije izradila Ankica Jagnjić, prof., fotografije Branko Bognar, pedagog.