Šest ključnih pitanja
Novinski članak treba brzo i učinkovito prikazati događaje i dati odgovore na šest osnovnih pitanja.
TKO?: Sve nas zanimaju ljudske priče, stoga u uvodnome odlomku navedite imena sudionika.
ŠTO?: U drugome odlomku navedite najvažnije informacije. Čitatelj će ili nastaviti čitati ili odlučiti da je dovoljno pročitao, ali će u svakom slučaju imati odgovore na najvažnija pitanja.
GDJE?: Izravno – dodajete detalje kako biste pobudili znatiželju, posebno ako se događaj dogodio u mjestu gdje Vaši čitatelji žive.
Šest ključnih pitanja
KADA?: Ovdje ne bi trebalo biti poteškoća, iako bi ih točnost mogla stvoriti.
KAKO?: Ovdje se možete dotaknuti teme ljudske priče - „Kako zastrašujuće/prekrasno”…
ZAŠTO?: Ovaj dio je malo teži jer biste mogli prijeći granicu između činjenica i vlastitog mišljenja. Tko zna zašto ljudi rade određene stvari? Budite pažljivi, razlikujte činjenice, vlastito mišljenje i nagađanja.
Što čini dobru priču?
Postoji priča, manje ili više istinita, o skupini nezaposlenih novinara koji su održali natjecanje pisanja naslova koji će najmanje privući čitateljstvo.
Navodno je pobijedio naslov:
Slabiji potres u Peruu: nema mnogo ozlijeđenih
Ovo nije značajan događaj, nema katastrofalne posljedice niti je smrtonosan, a sve se dogodilo na drugom kraju svijeta.
Sve govori: Ovo nije vijest!
Što čini dobru priču?
Dobra priča sadrži zanimljive likove i sadržaje.
- Zanimljive likove - čitateljstvu će maloga grada biti zanimljivije čitati o dobrotvornom maratonu u organizaciji dobrovoljnog vatrogasnog društva nego o posjetu predsjednika SAD-a Antarktici.
- Nekakav sukob – sve od ratova u svijetu do problema parkiranja na tržnici. Javni sukobi i nesuglasice mogu činiti dobru priču.
- Velik broj ljudi - sve što će utjecati na veći dio zajednice je vijest.To može biti promjena u trajanju školskih sati do udvostručenja stope poreza na dohodak.
- Aktualnost - nikoga ne zanimaju stare vijesti, pišite o nečemu što se nedavno dogodilo ili o nečemu što će se dogoditi u bližoj budućnosti.
- Neobični događaji - čitatelje oduvijek zanimaju neobjašnjivi događaji - „Otisci velike mačke na školskom igralištu?” ili „Ogromna tuča uništila staklenike”.
Ustroj
Važni podatci idu na početak priče – ako ste priču ustrojili po „Tko, što, gdje…” uzorku, ne ćete imati poteškoća.
Postoje dva dobra razloga za ovo:
- imate na umu pravo čitatelja na obaviještenost pa stoga prvo navodite bitne činjenice
- olakšali ste posao Vašem uredniku koji će možda morati prilagoditi Vaš članak dostupnome mjestu.
Prvi odlomak sadrži ključne činjenice vaše priče i određuje ton cijelog teksta.
Ako je svjež, živ i predstavlja podatke na zanimljiv način, čitatelji će tekst pročitati do kraja.
Ustroj
Povezivanjem odlomaka postižete tečnost priče.
Stoga trebate:
- ponovno spomenuti podatak iz prethodnog odlomka
- ponoviti već spomenuto ime, ako je moguće, na drukčiji način - ako ste uporabili „maturanti naše škole” na početku teksta, kasnije biste mogli napisati „maturanti”
- rabiti riječi koje povezuju na početku odlomka – npr. rezultat/posljedica toga je, kasnije, u međuvremenu.
Stil
Proučavajte novinske članke iz raznih vrsta novina:
- za mlade
- o sportu
- dnevne novine
- žuti tisak
- tjedne političke novine
- stručne publikacije.
Uočite razlike u oblikovanju članaka, u količini slikovnog materijala, u oblikovanju naslova!
Uočite razlike u ustroju i stilu!
Što je isto, a što različito u člancima iz različitih vrsta novina?
Uočite vezu između ciljne skupine čitatelja i ustroja i stila novinskog članka.