Novinski članak
Novinski članak
Novinski članak treba učinkovito prikazati događaje. Ovaj vodič će Vam pomoći da odgovorite na šest pitanja koja su neophodna za dobru priču.
Šest ključnih pitanja
Što čini dobru priču?
Ustroj
Stil
Šest ključnih pitanja

Novinski članak treba brzo i učinkovito prikazati događaje i dati odgovore na šest osnovnih pitanja.

TKO?: Sve nas zanimaju ljudske priče, stoga u uvodnome odlomku navedite imena sudionika.

ŠTO?: U drugome odlomku navedite najvažnije informacije. Čitatelj će ili nastaviti čitati ili odlučiti da je dovoljno pročitao, ali će u svakom slučaju imati odgovore na najvažnija pitanja.

GDJE?: Izravno – dodajete detalje kako biste pobudili znatiželju, posebno ako se događaj dogodio u mjestu gdje Vaši čitatelji žive.

Šest ključnih pitanja

KADA?: Ovdje ne bi trebalo biti poteškoća, iako bi ih točnost mogla stvoriti.

KAKO?: Ovdje se možete dotaknuti teme ljudske priče - „Kako zastrašujuće/prekrasno”…

ZAŠTO?: Ovaj dio je malo teži jer biste mogli prijeći granicu između činjenica i vlastitog mišljenja. Tko zna zašto ljudi rade određene stvari? Budite pažljivi, razlikujte činjenice, vlastito mišljenje i nagađanja.

Što čini dobru priču?

Postoji priča, manje ili više istinita, o skupini nezaposlenih novinara koji su održali natjecanje pisanja naslova koji će najmanje privući čitateljstvo.

Navodno je pobijedio naslov:

Slabiji potres u Peruu: nema mnogo ozlijeđenih

Ovo nije značajan događaj, nema katastrofalne posljedice niti je smrtonosan, a sve se dogodilo na drugom kraju svijeta.

Sve govori: Ovo nije vijest!

Što čini dobru priču?
Dobra priča sadrži zanimljive likove i sadržaje.
  • Zanimljive likove - čitateljstvu će maloga grada biti zanimljivije čitati o dobrotvornom maratonu u organizaciji dobrovoljnog vatrogasnog društva nego o posjetu predsjednika SAD-a Antarktici.
  • Nekakav sukob – sve od ratova u svijetu do problema parkiranja na tržnici. Javni sukobi i nesuglasice mogu činiti dobru priču.
  • Velik broj ljudi - sve što će utjecati na veći dio zajednice je vijest.To može biti promjena u trajanju školskih sati do udvostručenja stope poreza na dohodak.
  • Aktualnost - nikoga ne zanimaju stare vijesti, pišite o nečemu što se nedavno dogodilo ili o nečemu što će se dogoditi u bližoj budućnosti.
  • Neobični događaji - čitatelje oduvijek zanimaju neobjašnjivi događaji - „Otisci velike mačke na školskom igralištu?” ili „Ogromna tuča uništila staklenike”.
Ustroj

Važni podatci idu na početak priče – ako ste priču ustrojili po „Tko, što, gdje…” uzorku, ne ćete imati poteškoća.

Postoje dva dobra razloga za ovo:
  • imate na umu pravo čitatelja na obaviještenost pa stoga prvo navodite bitne činjenice
  • olakšali ste posao Vašem uredniku koji će možda morati prilagoditi Vaš članak dostupnome mjestu.

Prvi odlomak sadrži ključne činjenice vaše priče i određuje ton cijelog teksta.

Ako je svjež, živ i predstavlja podatke na zanimljiv način, čitatelji će tekst pročitati do kraja.

Ustroj

Povezivanjem odlomaka postižete tečnost priče.

Stoga trebate:
  • ponovno spomenuti podatak iz prethodnog odlomka
  • ponoviti već spomenuto ime, ako je moguće, na drukčiji način - ako ste uporabili „maturanti naše škole” na početku teksta, kasnije biste mogli napisati „maturanti”
  • rabiti riječi koje povezuju na početku odlomka – npr. rezultat/posljedica toga je, kasnije, u međuvremenu.
Stil
Stil
Stil pisanja
  • započnite odlomak snažnim riječima i izrazima - subjektom, a zatim predikatom
  • izbjegavajte mnoštvo priloga i prijedloga - pronađite prave imenice i glagole koji će sami za sebe izreći snažne poruke
  • rečenice neka radije budu kratke nego duge - ali u tekstu varirajte duljine rečenica
  • pišite aktivno — izbjegavajte pasiv
  • jednostavne riječi pojednostavljuju, nejasne riječi skrivaju istinu
  • pišite kao da se izravno obraćate čitatelju
  • uvijek se držite uže teme i nemojte uopćavati - detalji uvjeravaju.
Stil
Proučavajte novinske članke iz raznih vrsta novina:
  • za mlade
  • o sportu
  • dnevne novine
  • žuti tisak
  • tjedne političke novine
  • stručne publikacije.

Uočite razlike u oblikovanju članaka, u količini slikovnog materijala, u oblikovanju naslova!

Uočite razlike u ustroju i stilu!

Što je isto, a što različito u člancima iz različitih vrsta novina?

Uočite vezu između ciljne skupine čitatelja i ustroja i stila novinskog članka.