Ciljevi i zadatci
Ciljevi i zadatci
Cilj i zadatci određuju namjere koje se žele ostvariti odgojno-obrazovnim procesom, a sadržaji su izvor za iskustva, doživljaje i aktivnosti koje ćemo organizirati da bismo ostvarili zadatke i ciljeve. Sadržaj vodiča:
Ciljevi i zadatci
Ciljevi
Ciljevi po Bloomu
Razine učenja za kognitivnu kategoriju
Bloomova tablica glagola
Zadatci
Savjeti
Ciljevi i zadatci
Uvod
Cilj je izražena namjera, iskaz očekivanja i djelotvornosti odgojno-obrazovnog procesa.

Odgovara na pitanje: što trebamo/želimo postići ostvarenjem nastavnog susreta/sata/situacije?

Ostvarenje mora biti mjerljivo nekim od oblika, postupaka i instrumenata vrjednovanja. Ono se provodi na kraju sata, ili na kraju neke druge vremenske ili sadržajne jedinice.

Zadatci su razrada postupaka ka ostvarenju tog cilja.

Cilj konkretiziramo nizom zadataka koji će nam pomoći u ostvarenju didaktičke namjere.

Zadatci kojima ostvarujemo postavljeni cilj su odgojni i obrazovni.

Ciljevi
Objašnjenje pojma cilj
Cilj iskazujemo i kao odgojnu i kao obrazovnu namjeru kako za individualni tako i za društveni aspekt.
Odgojna namjera je ostvarivanje potreba (bioloških, socijalnih i samoaktualizirajućih) za egzistencijalni, socijalni i humanistički odgoj.

Na primjer: ostvarivanje zdravog načina života, važnost rada, sposobnost dogovaranja, uvažavanje različitosti, spremnost na pomaganje

Obrazovna namjera je stjecanje znanja, sposobnosti i senzibiliteta za djelovanje

Na primjer: učenici će upoznati činjenice, naučit će razlikovati, odabirati i odlučivati, znat će prepoznati, imenovati i uspoređivati, stvarat će i razgrađivati, umjet će kritički promišljati, osposobit će se za inoviranje

Pri definiranju ciljeva treba nastojati upotrebljavati aktivne glagole koji precizno opisuju cilj učenja i koji omogućuju provjeru da li su ciljevi učenja i ostvareni. Pogledajte podjelu poželjnih i nepoželjnih glagola. Preuzeto sa stranica ahyco portala

Ciljevi
Poželjni glagoli:
  • analizirati
  • opisati
  • definirati
  • napraviti
  • usporediti
  • razlikovati
  • argumentirati.
Nepoželjni glagoli:
  • znati
  • razumijeti
  • cijeniti
  • zapamtiti
  • upoznati
  • naučiti
  • osvijestiti.
Ciljevi po Bloomu
Obrazovni ciljevi - podjela prema Bloomu (engl. Blooms taxonomy)
Američko psihogijsko društva usvojilo je konvenciju o podjeli ciljeva obrazovnog procesa koju je predložio američki psiholog B. S. Bloom. Prema njegovu se prijedlogu oblici učenja dijele u 3 kategorije:
  • kognitivnu (znanje)
  • afektivnu (stavovi )
  • psihomotoričku (vještine).

Preuzeto s carnetovog portala.

Razine učenja za kognitivnu kategoriju
U okviru kognitivne kategorije Bloom razlikuje 6 hijerarhijskih razina učenja. To su, počevši od najjednostavnije razine prema najsloženijoj spoznajnoj domeni:
  • znanje - sposobnost prizivanja činjenica, klasifikacija, definicija, teorija
  • razumijevanje - sposobnost transfera podataka iz jednog oblika u drugi; interpretacija važnosti podatka
  • primjena - sposobnost primjene znanja, iskustva i vještine u novoj situaciji
  • analiza - sposobnost razdvajanja informacija na različite dijelove
  • sinteza - sposobnost stvaranja novih informacija na osnovi prikupljenih
  • vrjednovanje - sposobnost davanja procjena, argumenata, kritika.

Preuzeto s ahyco portala.

Bloomova tablica glagola
Ciljevi i poželjni glagoli

Kod određivanja nastavnih ciljeva važno je voditi računa i o razini postignuća unutar svakog područja.

Za svako područje (kognitivno, psihomotorno i afektivno) navode se razine postignuća (koje se u hijerarhijskom odnosu) te glagoli kojima se opisuje očekivana izvedba.

Navodimo primjere glagola samo za kognitivno područje.

Bloomova tablica glagola
Znanje: definirati, opisati, identificirati, označiti, nabrojati, povezati, interpretirati, ponoviti, odabrati, navesti
Razumijevanje: pretvoriti, obraniti, izdvojiti, procijeniti, objasniti, proširiti, generalizirati, dati primjer, zaključiti, parafrazirati, predvidjeti, prepričati, sumirati
Primjena: promijeniti, izračunati, demonstrirati, otkriti, rukovati, modificirati, učiniti, predvidjeti, pripremiti, proizvesti, povezati, pokazati, riješiti, koristiti
Analiza: razdijeliti, razlikovati, izdvojiti, identificirati, rastaviti, ilustrirati, zaključiti, prikazati, ukazati na, staviti u odnos sa, izdvojiti, klasificirati
Sinteza: kategorizirati, kombinirati, sastaviti, skladati, stvoriti, odlučiti, dizajnirati, objasniti, proizvesti, modificirati, organizirati, planirati, revidirati, kategorizirati, kombinirati, sastaviti, objasniti, sumirati, reći, napisati
Vrjednovanje: procijeniti, usporediti, zaključiti, razlikovati, kritizirati, diskriminirati, objasniti, prosuditi, opravdati, interpretirati, podržati

Preuzeto s ahyco portala.

Zadatci
ODGOJNI ZADATCI
Za ostvarenje bioloških potreba
  • Učenik će se kretati, zdravo će se hraniti, marljivo će raditi, dijelit će poslove, pomagat će...
Za ostvarenje socijalnih potreba
  • Učenik će čuvati prirodu, štitit će životinje, dogovarat će se, prihvaćati moralne norme, tolerirat će, surađivat će...
Za ostvarenje samoaktualizirajućih potreba
  • Učenik će iskazati svoje stavove i upoznati stavove drugih, prepoznat će osjećaj sigurnosti i pripadanja kolektivu, prepoznat će i cijeniti vlastite i tuđe vrijednosti, osjetit će i pružiti ljubav...
Zadatci
OBRAZOVNI ZADATCI
Za ostvarenje spoznajnih (kognitivnih) interesa
  • Učenik će upoznati činjenice, pojmove i procese iz znanstvenog, umjetničkog ili tehnološkog obrazovanja
Za ostvarenje doživljajnih (afektivnih) interesa
  • Učenik će steći i razviti interes za prirodno-znanstvenu kulturu, radnu i tehničku, istraživačku i kooperativnu kulturu.
  • Steći će i razviti interes za doživljaj umjetničkog djela, izražavanje vlastitog doživljaja, stavova, svojih uvjerenja, uvidjet će odnose, upoznati vrijednost zdravlja, upoznati ljepotu tijela.
Za ostvarenje djelatnih (psihomotornih interesa)
  • Učenik će razvijati sposobnosti mišljenja uspoređivanjem, usustavljivanjem, izlučivanjem, apstrahiranjem, odabiranjem i odlučivanjem.
  • Razvit će sposobnosti izražavanja govorom, pokretom, pismom, glazbom.
  • Ovladat će raznim operacijama, oblicima i načinima kretanja, vještinama.
Savjeti
Savjeti

Navedeno predstavlja tek ishodišta za inspiraciju.

Planirajte što konkretnije zadatke za pojedini nastavni sat ili susret!

Djelotvorno planiranje zadataka pretpostavlja da su oni u suglasju s
  1. potrebama, interesima i mogućnostima djece određenog uzrasta
  2. specifičnostima područja, predmeta, sata
  3. očekivanjima učenika i roditelja
  4. načelima humanističkoga odgoja.

Vodič napisala Karmen Sadaić, pedagoginja. Izvori podataka.

Vodič izradila Emina Grmić, prof. Ilustracije izradili Darko Rakić, prof. i Ankica Jagnjić, prof., fotografije Branko Bognar, pedagog.